tisdag, april 12, 2005

Googles patent finns att läsa! Vad innebär det för SEO?

Vad innebär det att man nu kan läsa hur Google tänkt kring sin uppbyggnad av hur man rankar och bedömmer information på Internet?

Det viktiga med att nu kunna läsa patentet är att man i de olika forum som diskuterar sökmotoroptimering nu kan se hur rätt eller fel man haft i sina diskussioner kring Googles sökmotorranking. Man ska dock ha i åtanke att detta patent är registrerat den 31 december 2003 och att vissa av algoritmerna kan ha plockats bort eller fått mindre vikt, alternativt tvärtom.

Relevant innehåll och korrekt sökmotoroptimering är det enda sättet att se till att ditt företags hemsida fortsätter att hamna högt upp på resultatlistorna. Att bygga länkfarmer, att låta sökmotoroptimeringsföretaget lägga till sin länk på din hemsida i koden och att på andra sätt konstlat bygga ingående länkar till sin hemsida är ett arbete som Google arbetar för att stoppa.

Antalet ingående länkar till företagets hemsida byggs upp under en längre tid. Om du från en dag till en annan erhåller en massa nya ingående länkar så kan detta klassas som att du försöker "spamma" en sökmotor med länkar till din hemsida. Du riskerar att ramla ur indexeringen eller tappa i resultat.

Att se till att hemsidor som länkar till dig även har korrekt länktext är viktigt. Länktexten ska återspegla din sidas innehåll eller titel.

Sidor som återfinns inom samma bransch och länkar till din är mer värdefulla än andra sidor. Dessa länkar får högre poäng i sammanräkningen. T.ex. en bilfirma som länkar till en bilverkstad.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet