söndag, april 17, 2005

Länkstrategier inom sökmotoroptimering.

Mycket finns att säga inom området som hanterar att bygga en länkstrategi för sin hemsida. Många oseriösa företag erbjuder snabba resultat inom sökmotormarknadsföring. Ofta använder dessa företag olika typer av mindre eller helt oseriösa länkstrategier som länkfarmer (en sida med bara en massa länkar) eller korsvis länkande mellan hemsidor som inte har något gemensamt med varandra.

Google hanterar länkar i ett sk länkfilter.
Google arbetar med ett sk länkfilet. Precis som de lägger nya hemsidor för utvärdering i en sk. sandbox, så lägger man länkar till företagens hemsidor i ett sk filter. Det innebär att om du får en ny ingående länk, någon länkar till din hemsida, så har inte den länken sitt fulla värde direkt. Google eftersträvar kontinuitet och relevans hos länkar. Ju längre länken finns kvar till din hemsida desto högre värde får den = kontinuitet i länkstrategin. Varje länk har ett värde som är kopplat till den länkande hemsidans PagaRank. En hemsida med högt PageRank har ett högre värde på sina länkar till din hemsida, jmf med en hemsida med lågt PageRank. PageRank bygger i sin tur på sidan innehåll som ska vara relevant i förhållande till titel och metataggar. Google tar även hänsyn till hemsidans relevanta inkommande länkar för att öka en sidas PageRank.

Desto längre som länken ligger kvar till din hemsida, desto mer höjs värdet av denna länk. Google har kopplat relevans till kontinuitet i sitt länkfilter. Har en länk t.ex. värde 4 så slår kanske bara värdet 1,5 igenom den första tiden för denna länk. Med tiden höjs värdet närmare det fulla värde som länken har och höjer därmed din hemsidas PageRank och relevans.

Länkar från företaget som utvecklar eller sökmotoropitmerar företagets hemsida.
Denna typ av länkar är helt onödig för ditt företags hemsida om du inte är inom samma bransch, då de istället blir mycket värdefulla. Om jag t.ex. söker på "webbutveckling dalarna" och får upp ett hotell i Avesta så kan man fundera hur relevant detta resultat är för hotellet. I den text som sedan sökmotorn visar i sitt resultat återfinns ofta en text liknande denna:
(...webbutveckling av Hotell XX i Avesta gjord av företaget Webbutvecklarna i Webbstad...

Det enda denna länk gör är att den marknadsför webbutvecklarföretagets hemsida via hotellts hemsida. Den som vinner på detta förfarande är webbutvecklarföretaget och inte hotellet som betalat för att få sin sida hemsida producerad och sökmotoroptimerad. Så se upp med om ni fungerar som annonspelare åt ert webb utvecklarföretag. Den tagg man ska leta efter i sin kod heter oftast:
'<'META name="Author" content="Hotell XXs hemsida producerad av Webbutvecklarföretagets läs mer på www.webbutvecklar.se"'>'

Ungefär på detta sätt marknadsför ibland ditt webbutvecklarföretag sig via din hemsida. Denna typ av länkar försöker Google motarbeta då de inte innehåller en relevant länk till webbutvecklarföretagets hemsida. Men denna typ av länkar fungerar så att webbutvecklarföretaget får en mängd länkar till sin hemsida vilket höjer positionen på resultatlistorna hos sökmotorerna. Det är inte ett helt enkelt jobb att motarbeta denna typ av ofrivillig länkning via kunders hemsidor.
För dig som ägare av en hemsida så kan det vara av vikt att påpeka för webbutvecklare och sökmotoroptimeringsföretag att ni inte vill fungera som reklampelare för det tilldrar er hemsida fel typ av uppmärksamhet från sökmotorera som kan komma att verka negativt på era relevanta länkar till andra sidor, interna som externa sidor.

För visst var det ni som kund som betalade för ett uppdrag och inte webbutvecklarföretaget som betalde för annonsutrymme?

Utveckla en strategi tillsammans med företag inom samma område.
Att få ingående länkar och att länka till företag som verkar inom ditt verksamhetsområde är relevant. Bilhandlare länkar till bilverkstan, bilrekonditioneringsföretag och biltvättar. Hotell länkar till besöksmål och aktiviteter. Webbutvecklare länkar till webbhotell och sökmotoroptimeringsföretag.
Genom relevanta länkar så vinner alla som bidrar med denna typ av länkstrategi till att man ökar möjligheterna till en bra placering på sökmotorernas resultatlistor.

Vad ska jag göra för att få ingående länkar?
För att arbeta effektivt med en bra länkstrategi så krävs det ett långsiktigt arbete och en strategi. Jag kan ge er några exempel på en länkstrategi nedan:
- Relevant information så att fler vill länka till dig!
Utbyt information med företag som återfinns inom närbesläktade verksamhetsområden. T.ex. järnaffären som samarbetar med växthusföretaget och plantsäljare. Tillsammans skapar de ett mycket intressant innehåll som man kan se att fler skulle vilja länka till.
- Skriv intressanta artiklar.
Alla vi som är företagare har alltid något inom vårt verksamhetsområde att berätta. Skriv en artikel om något som ligger dig varmt om hjärtat inom ditt verksamhetsområde. Använd ett enkelt och rakt språk i din artikel.
- Skapa en FAQ sida.
En sida med frågor och svar som besvaras av dig. Kan tyckas som att man ger bort kunskap. Men tänk på att det är skillnad på allmän information och information anpasad för dina kunder företag. Oftast är det senare det man kan ta betalt för, anpassade lösningar för dina kunder.

Det var några enkla steg som du kan använda för att förbättra dina möjligheter att få andra hemsidor att länka till din hemsida.

Har du egna förslag eller känner dig påhoppad som webbutvecklare eller sökmotoroptimerare? Skicka gärna ett mail eller kommentera direkt på bloggen.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet