onsdag, september 14, 2005

Annonser i tryckta media på väg bort?

Annonsintäkterna för facktidningar minskar dramatiskt. I USA syns detta tydligt inom tekniksektorn. Läsarna väntar inte längre på att tidningen ska komma i brevlådan eller säljas i butiken, de vänder sig istället till Internet för att söka svar på problem och införskaffa ny kunskap. Detta medför att facktidningarna måste hitta nya sätt att ta betalt för sina annonser och nya sätt att komma ut med sitt budskap.

Sökmotorerna Google och Yahoo lanserar nya sätt och kanaler att nå en mer segmenterad publik för annonser i kombination med den information man som besökare söker efter. Hur gör då den traditionella facktidningen eller traditionella tidningar överlag.

Jo. De fortsätter med ett fast pris för en annons. Du betalar för en plats som du inte vet genererar något tillbaks. Om du som annonsköpare är missnöjd med genomslaget så är felet ditt då du utformat en dålig annons eller köpt för få annonser.

Portaler och sajter, utöver Google och Yahoo, som stöds med annonsering och bloggar har tagit över den fackintresserade trafiken. Enligt en amerikanks undersökning geomförd av Outsell´s Market Views rapport spenderas det 15% mindre tryckta nyheter och facktidningar jämfört med år 2001. Annonser på Internet där du betalar per klick på annonsen ger dig en bra bild över hur effektiv och lönsam din annons är. Givetvis finns det sajter på Internet där säljaren av utrymmet vill ha betalt för själva utrymmet. Men det ska då röra sig om en väl etablerad sajt med stor räckvid eller en smal grupp av besökare.

Hur ska då de tryckta medierna konkurrera? Ser man till vart Yahoo och Google är på väg så kan de tryckta medierna lära av dem. Annonser med telefonnummer som går via betalnummer är ett sätt. Om du som läsare av annonsen ringer ett nummer som står i annonsen så kan du ta del av erbjudandet. Tidningen i vilken annonsen återfinns debiterar kostnaden till den som köpt annonsutrymmet.

Ett annat sätt är att arbeta mer på Internet kopplat till sökord. Genom att tidningen lägger ut sina artiklar på sin egen sajt så ökar möjligheterna att kunna visa kundernas annonser i samband med dessa. Man använder sig då av samma medel som de rent Internetbaserade aktörerna gör. Facktidningar måste blir mer lika sökmotorerna i sitt tänk att ta betalt för annonser.

Kom gärna med fler kreativa förslag så får vi se vad vi kan göra med alla förslag.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet