onsdag, september 14, 2005

Nu börjar jag tröttna på säljarna av magiska lösningar för Internetmarknadsföring.

Det finns bra lösningar och det finns lösningar som inte ger dig ett dyft men som låter mycket bra.

Vad jag pratar om är alla dessa erbjudanden man får som företagare kring möjligheten att se vilka som besöker företagets hemsida. Det utlovas att jag som företagare ska kunna se exakt vilka företag som varit in på hemsidan och att jag sedan ska kunna göra riktade utskick till dessa företag. Låter det inte bra? Helt fantastiskt.

Problemet är att det för det första krävs att det företag som besöker din hemsida har ett eget IP-nummer. Att man köpt en fast adress på Internet. Detta är något som ofta större företag har gjort för att klara trafiken mellan företagets olika arbetställen. I vanliga mindre företag är det inte lika vanligt men det förekommer.

Kanon! Vi kan alltså se vilka som besökt hemsidan och få fram ett företagsnamn. Då kommer vi problem två. Vem på företag har besökt hemsidan och varför har man besökt hemsidan? Dessa frågor går inte att få besvarade om vi inte direkt tar kontakt med företaget. Om det då är ett företag med flera arbetställen, typ ABB eller Volvo, så är det än svårare att avgöra. Tänk om personen i fråga inte vill att det ska komma ut att han besökt hemsidan?

Jag rekommenderar inte att man som företag i första hand satsar på denna typ av lösning. Att satsa på en bra sökmotoroptimering av hemsidan drar trafiken till hemsidan. Det ligger sedan på dig som ägare till hemsidan att du köpt en hemsida som attraherar besökaren och innehåller det besökaren förväntar sig. Att konvertera besökare till kunder som gör avslut på en hemsida är inte något man enkelt skapar i en hast. Allt för ofta ser man exempel på företagare som själva sitter och uppdaterar hemsidan men som inte har skapat en bra säljtratt på hemsidan. Säljande sidor och sidor på hemsidan som inenhåller fakta ska kombineras på ett bra sätt för att attrahera besökaren att bli kund. Sökmotoroptimering kan bara hjälpa till med att dra besökare till hemsidan. Sedan ligger det på hemsidans innehåll att kunna övertyga.

Att tro att man detta genom att få rätt på vilka företag som besökt hemsidan och som inte bemödat sig med begära mer information, är ingen lösning. Ett företag som besökt hemsidan men som inte begör mer information, gör ett köp eller ett avlsut på något vis har nog även valt ett annat alternativ framför ditt företag. Det ligger mer i att se över hemsidans struktur och hur man ska fånga de besökare man har på hemsidan. Besökare som har hamnat på hemsidan därför att de sökt på Internet och fått upp hemsidan som ett svarsalternativ på en sökning.

Diskutera gärna frågan!

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet