söndag, september 04, 2005

Google ger förkortningen PPC en ny innebörd.

Frågan är om inte Google är på väg att förnya innebörden av förkortningen PPC. Idag betyder förkortningen pay-per-click. Den nya innebörden skulle bli pay-per-call. En diskussion som är ständigt närvarande kring sökmotorerna är hur de utvecklar lokala sökmöjligheter. Om man ser till USA så är det en marknad för sökmotorerna där det är nödvändigt med mer lokala sökmöjligheter. Enbart New York med 8 miljoner invånare på Manhattan är en sökmarknad som benämns "local". Är local något som kan komma att få nytta i Sverige eller europa?

Att se europa som en homogen marknad fungerar inte ens i cybervälden. Olika språk är något som måste tas i beakting och hemsidor måste byggas för dessa olika språk även om engelskan är det dominerande språket. Att arbeta med ett lokalt seende i europa blir att se till varje land som en lokal marknad och i vissa länder uppstår även en djupare lokal marknad. Då företrädesvis länder med större städer. Stockholm är en stad som kan betecknas behöva en egen lokal sökmöjlighet.

Åter då till den nya innebörden "pay-per-call". Vad är detta nya? Google vill genom att styra telefonsamtal genom egna servrar (växlar) kunna mäta hur många telefonsamtal som du erhåller via en annons. På så vis skulle du som annonsör betala för de samtal som genereras via en specifik annons och som triggar besökare att ringa på ditt erbjudande. Idag betalar du för hur många klick du har, pay-per-click, på en annons och det nya blir alltså att möjligheterna utökas med att du kommer att få betala för antalet påringningar också, pay-per-call. Det här är något som idag inte praktiseras ens i USA. Men man ser det som en naturlig utveckling då Google mer och mer intresserar sig för tele som media och också är engagerad kring utbyggnaden av svart fiber i USA. Hur koppla internetannonsering till traditionella kanaler som telefoni? Google lever på sina annonsintäkteroch sätten att utveckla detta pågår ständigt. Annonser som fokuseras på specifika målgrupper via olika nyckelord/sökfraser.

Bättre eller sämre? Hur ställer sig de traditionella annonsmedierna där du betalar bara för att synas och inte för hur många respons du har på en annons. För den lokala marknaden blir detta en klar förbättring då man enkelt kan ta kontakt med den som erbjuder det du söker. Du slipper skicka mail eller surfa in på en hemsida och leta efter kontaktuppgifter. Annonsering bör även i traditionella media foksueras mer på resultat och inte enbart på hur många som eventuellt kan se en annons. Fel placering i en tidning och annonspengarna är bortkastade. Använder man pengarna genom att annonsera på Internets sökmotorer vet man att de som ser annonsen även söker efter liknande produkter/tjänster. Att du sedan enbart betalar för annonsen om någon kontaktar dig gör det hela betyldigt mer resultatfokuserat.

Är detta något som attraherar ditt företags marknadsföring?

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet