torsdag, augusti 10, 2006

Kvalitet viktigare vid ranking på Google och Yahoo!

På sökmotorseminariet i San Jose diskuterades det kring det faktum att både Google och Yahoo kommer att lägga större vikt vid kvalitetspoäng för hur en webbsite rankas i resultaten. Vidare sades att om man idag inte har en site med hög kvalite så finns risken att man droppar i resultaten. Vad som anses som en kvalitetssite var dock svårare att ange. Ingen kan idag riktigt beskriva vad som är en mycket bra kvalitetssite och vad som utgör en mindre bra.
Relevans har alltid varit en faktor som rankats högt. Man kan därför anta att en site med hög relevans på innehållet och en större mängd innehåll kan komma att rankas högre genom att detta kan beskrivas som kvalite. Sedan är det lika svårt att ange att det verkligen är kvalitet på innehållet. Men genom att få andra hemsidor inom samma område att länka till en kvalitetshemsida så höjs även där poängen för hög kvalitet. Likadant med vart de utgående länkarna går. Till fördjupande siter som kompletterar innehållet är en bra väg för att höja kvaliteten.
Slutsatsen får bli att hög relevans på inenhållet, bra innehåll (volym) och ingående och utgående länkar från relaterade siter blir än viktigare.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet