torsdag, augusti 10, 2006

Sökarens beteende styr sökresultat?

I framtiden kan det bli så att svaren man får upp vid en sökning blir mer interaktiva. Under sökmotorseminariet i San Jose så lyftes frågan fram av Bill Slawski, VD för SEO By The Sea. Sökmotorerna kan styra resultaten utifrån aktuella händelser och aktiviteter. En sökning på t.ex. ordet "blues" skulle kunna generera ett antal svar med aktuella bluesfestivaler överst i resultaten.
Redan idag så är det aktuellt med säsongsvariationer i resultaten beroende på vad som är säsongsaktuellt knutet till en sökterm. Vi får kanske se mer av detta i framtiden.
En annan sak som nämndes under seminariet var att på flera europeiska marknader så kan man fortfarande spamma som att det vore 1999. Det gäller alltså olika regler för olika marknader. Idag verkar det gälla efter principen, större språk mer ordning och reda på sökmarknaden. Svenska som är ett litet språk har troligen inte det hårdaste filtrena för vad som fungerar eller inte vad avser spammning. Vi uppmuntrar ändock alla att följa de guidelines som satts upp av sökmotorerna för att inte riskera att missa när sökmotorerna applicerar sina sökalgoritmer fullt ut på den svenska marknaden.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet