onsdag, december 22, 2010

Agilt SEO arbete

Sitter de sista dagarna på året och hjälper en kund med att ta fram en åtgärdsplan för att arbeta mer agilt kring SEO. Är det någon som vet vad detta innebär?

Jag anser att det handlar om att kunna presentera uppdaterat innehåll på sökfraser som har ett ökande användande. En starkt uppåtgående trend. Enkelt uttryckt så skulle man kunna använda Google Trends och Twitter för att se hur trenderna över ett år ser ut för olika sökord. Det gäller sedan att kunna leverera uppdaterat och nytt innehåll för detta sökord i den uppåtgående trenden för att på så vis kunna erhålla en hög ranking på det specifika sökordet.

Normalt så ser sökmotorer mer positivt på äldre innehåll vilket visar sig i exemplet med en väns webbsida. Sidan ligger som nummer ett på ordet "databasutveckling" och har haft sin nuvarande utformning sedan länge. Inget speciellt SEO arbete har gjorts för att höja rankingen. Helt enkelt så har inte sökordsfrasen så stor variation över året.
Vid sökord med stor variation i sökpopularitet över året har man möjlighet att arbeta mer aktivt för att nå en bra position i sökresultatet. Detta kan då göras med hjälp av ett mer agilt synsätt på vilka sökord man under året ska arbeta med och hur detta genomförs. Det ser även ut som att ju längre popularitetscykeln är för sökordet, längre mellan söktopparna, ett sökord har, desto bättre fungerar ett agilt tänk. Centralt i arbetet är att använda sig av sk. "Hub-sidor" vilket är en sida som länkar till ett specifikt innehåll på webbplatsen utifrån ett sökord. T.ex. en hub-sida om Zlatan kan heta just "Allt om Zlatan" och länka till intern och i viss mån extern information om Zlatan.

Vad behöver man göra?
  1. I grunden måste det finnas en bra SEO anpassad webbplats.
  2. Hur ser söktrenderna ut för era viktigaste sökord? Använd Google Trends för att ta fram söktrender och Twitter för att identifiera vilka ord inom ert område som används och i vilken mängd.
  3. Skapa hub-sidor för de sökord ni kan identifiera som trendande sökord. Dessa sidor ska uppdateras och tillföras nytt innehåll i en uppåtgående trend för ett sökord.
  4. För sökord som inte går att förutse ska en planering finnas kring hur man sätter upp en hub-sidawebbplatsen och knyter innehåll till denna.
Länkarna nedan pekar på mer information om ämnet och beskriver mer i detalj tillvägagångssätt och exempel.

Inspirationen hämtad från,


Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet