torsdag, december 23, 2010

Nyhetsbrev och RSS flöden

Med iPaden i min hand och sittandes raderande nyhetsbrev som ramlar in i min inbox utan att jag valt det så vaknar en tanke. Företag som arbetar med nyhetsbrev som verktyg bör vidga sina vyer och även låta detta omfatta sina rss flöden också.
Visst är det så att många, de flesta större, ger mig möjlighet att plocka in deras nyhetsflöde via en rss. Men har man tänkt hela vägen och kopplat ihop nyhetsbrevet till rss flödet. Vad jag menar är att personligen blir jag mest irriterad när inboxen översköljs av nyhetsbrev och notefieringar. Allt detta kunde jag istället få via en rss. IPaden har gett liv åt många nya rss läsare som gör det "trevligt" att bläddra igenom flöden på ett attraktivt sätt. Slipper öppna inkorg, skrolla bland inkommande, riskera missa intressanta saker, få en massa skräp att läsa som inte intresserar mig om jag själv kan lägga till intressanta sidor och ämnen via rss. Märker själv att mitt beteende förändrats med iPaden och att jag i större utsträckning lägger till flöden till Google Reader som jag sedan läser i iPaden via Pulsen eller Flipboard. Nyhetsbreven arbetar jag förtvivlat med att avregistrera mig ifrån. Vissa, de som erbjuder det, fortsätter jag läsa om de har en rss feed att erbjuda.

Kan det vara så att nyhetsbrev som kommunikationskanal får allt större konkurrens av den gamla rss:n?


- Posted using BlogPress from my iPad

3 kommentarer:

daniel_norin sa...

Jodå

daniel_norin sa...

Jodå det är inga problem att koppla nyhetsflöden mot nyhetsbrevet och de gör många för att visa senaste artiklarna, kommentarer m.m

Peter Isaksson sa...

Vet att det finns de som använder detta för att visa aktuellt material när jag väljer att öppna nyhetsbrevet. På så vis garanteras att jag alltid får upp aktuell information. Min tanke är mer åt att rss flöden blir mer intressanta när målgrupper i större utsträckning använder surfplattor som iPads. Att läsa nyhetsbrev blir mindre intressant. Informationen ska finnas tillhands i den kanal jag väljer och vara uppdaterad och aktuell när jag har behov av att ta till mig den. Men jag är lite allmänt skeptisk till att kommunicera via e-post. :)

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet