måndag, mars 09, 2009

Varumärken och sök på Google

Varumärken och sök! Google ger större förtroende till stora varumärken när det kommer till söksvar. Det är mycket lättare för ett stort varumärke att bli en auktoritet för en sökfras jmf med ett mindre företag.
Att bygga varumärken tar tid och inger förtroende. Det är av dessa anledningar som Google nu ger varumärken en större vikt när man presenterar sökresultat.
Är det då helt ute för de små företagen att kunna konkurrera på de stora sökorden? Lite är det så! Det kommer inte att bli enklare för mindre företag som inte har ett etablerat varumärke att synas i sökresultaten på allmäna sökfraser som innehåller ett till två ord. Däremot kommer man troligen fortfarande att kunna konkurrera mycket kraftfullt på längre och mer specifika sökfraser som innehåller fler ord vid en sökning.
Geografiskt sök som innehåller geografiska sökord växer allt mer och det är ett område som de mindre företagen har en starkare ställning jmf med det stora företaget. Det verkar som att sökmotorerna allt mer går mot att spegla verkligheten och allt mindre bjuder upp till några överraskningar när det kommer till sökresultat.
Om man betänker vilken kapacitet det egna företaget har för att hantera fler kunder mm så ser man att det kan finnas en viss logik i att man med tiden kan vinna bättre positioner i sökresultaten vart efter varumärket förstärks och byggs. Det mindre företaget kan inte hantera de stora volymer av söktrafik som kommer från en mer allmän sökfras, medan man har större möjligheter att nischa sig på mer specifka sökfraser och där plocka in sina kunder.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet