måndag, mars 09, 2009

Google förstår avsikten med din sökning

Avsikten med din sökfråga!Google visar att man allt mer går mot att vilja förstå avsikten med en sökning jmf med att enbart matcha sökord mot innehåll! Vad betyder det här för företag som idag jobbar mycket med sökmotoroptimering av sina webbplatser? Inom en framtid, inte allt för långt bort, kommer det att bli allt viktigare att kunna avgöra webbplatsens tema för att på så sätt bättre kunna matcha en sökning till ett relevant svar (webbplats). I den senaste undersökningen från företaget Hitwise ser man att antalet sökord ökar och att personer som söker använder längre sökfraser. Det här, säger man, kan indikera att när man söker på en sökmotor ställer man högre krav på att sökmotorn ska förstå avsikten med frågan mer än att enbart matcha orden mot webbplatser som innehåller orden.
Allt pekar på att det var en vinkling mot detta som Google genomförde i sin senaste större uppdatering av algoritmerna i januari.
Som företag måste man omvädera sin sökstrategi och utveckla hur man ska tänka för att möta denna typ av "nya" sökresultat. Ett sätt är att se över (och införa om man inte redan har det) en avdelning på webbplatsen som hanterar "frågor och svar". Genom att göra detta täcker man in en stor del av den typ av frågor som användare har inom ditt verksamhetsområde. Om webbplatsen marknadsför ett resmål så bör man även ha en avdelning som svarar på frågor om resmålet direkt på webbplatsen. På så vis täcker man in specifika frågor som är relaterade till ämnet och inte direkt används på olika sidor på webbplatsen.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet