måndag, mars 09, 2009

Personifierade sökresultat

Personifierada sökresultat!Google vill förbättra sökresultaten genom att ge mer personifierade sökresultat. Söker du ofta på en viss fras och har sökt om så kan dina sökresultat för "sökning 1" se annorlunda nästa gång du söker med denna fras på grund av att du gjorde om sökningen gången innan.
Google kan göra detta när du är inloggad med ditt Googlekonto men kan även göra det genom att logga IP-adressen. Google Trends är ett verktyg som bygger på hur ofta en viss sökfras avänds vid sökningar. Genom att använda verktyget kan man få fram aktuella sökfraser och se hur specfika sökfraser ter sig över en längre eller kortare tidsrymd.
Genom att använda denna data så kan Google utveckla söksvaren så att söksvaren utvecklas mer till att ge svar på vad man egentligen letade efter. Vilket då styrs utifrån hur sökbeteendet ser ut för ett specifkt land men även beroende på vem som gör sökningen. Ordet "våg" kan betyda både våg för att väga med men även en våg på vattnet. Söker man då ¨på frasen "stor våg" så kan man få upp olika svar beroende på hur din personliga sökhistorik inom detta ämne ser ut tidigare men även hur andra har sökt och klickat med hjälp av denna sökfras.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet