onsdag, mars 18, 2009

Alla vill ha resultat NU!

Dax för en liten recap på ämnet analys, åtgärd och utvärdering. De flesta företag som bestämmer sig för att sökmotoroptimera sin webbplats eller är intresserade av webbanalys kommer med sina önskemål i den sista självande timman!
Ok! Det har blivit lite bättre med åren och området webbanalys har inte fått samma krav på sig. Men fortfarande är det förvånansvärt många som tror att om man sökmotoroptimerar webbplatsen så kommer man att skära guld med kniv imorgon eftermiddag!
Hur fel kan de ha? Sökmotoroptimering tar tid! Men hur lång tid? Faktor #1 som påverkar tiden för genomslag är hur ofta sökmotorerna besökare webbplatsen! Har man en webbplats som är några år gammal och inte har uppdaterats sedan den skapades så kanske det dröjer upp till 6 månader innan sökmotorerna gör sina besök. Kontinuerliga uppdateringar och att ange uppdateringsintervall i Sitemap protokollet är sätt som gör att sökmotorerna besökare webbplatsen mer ofta.
Konkurrerar du på ord med hög konkurrens som t.ex. "konferens" så tar det längre tid. Ju högre konkurrens desto längre tid för ett genomslag i sökresultaten. Tänk på att ni inte är ensamma om att fokusera på en generell sökterm.
Det räcker inte heller med att enbart göra om en sida på webbplatsen som är optimerad för det enskilda ordet. Det måste göras större omdaningar än det.
Hårdare konkurrens på sökordet är lika med mer innehåll och större fokus på webbplatsen.
Ska du få genomslag så bör du ha ett SEO fokus på dina åtgärder. Stirra dig inte blind på de generella sökfraserna. Mycket trafik men inte lika hög kvalitet på trafiken. Fokusera dina ansträngningar och skapa innehåll. Mer är bättre! Se till att använda dig av sitemap protokollet och ange uppdateringsintervall och sidans betydelse i förhållande till övriga sidor på webbplatsen.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet