söndag, augusti 01, 2010

En dag vaknade han och världen såg annorlunda ut.

Del 1
Fan, fan, fan! Vilken jävla mardröm. Svetten rinner, lakanet hopsnurrat till ett snöre. Täcket på golvet och fan vet vart kudden är. Vilken jävla mardröm. Orsak? Måste varit den där jävla figuren som höll gårdagens föredrag om sociala medier på lanseringsfesten. Sociala medier. Vad fan är sociala medier? Och vilka tror dom har tid att sitta uppkopplade och chatta med sina vänner om vad ungarna har gjort på dagis. Inte vi som tar besluten!! Och vilka affärer skulle vi kunna göra på Facebook. Min fru håller kontakten med sina väninnor på Facebook. Inte fan gör vi affärer där!
Igår lansering av företagets nya webb som tagit 1,5 år att ta fram till en kostnad på närmare 2 miljoner. Men allt inom budget och allt, då menar jag allt, noggrant genomfört. Webbplatsen omtalad innan den ens släppts publikt bland webbisar och alla användartester pekar på att användarna tycker den fungerar kanon. Vi har ju för fan till och med sett till att utbilda de som ska uppdatera och hantera den. Och sen kommer den här jävla fjanten och pratar om att människor inte längre surfar på webbplatser utan använder sociala webbplatser för att kommunicera och att det är där företagen måste hitta sin plats. Annars tappar man försäljning, förtroende och riskerar att försvinna. Vad fan vet han om hur ett B2B företag fungerar!!!
Igår hade Vd ställt frågan efter föredraget om hur vi har tagit hand om de möjligheter som den sociala webben medför. Vad fan ska man svara? Jo, vi har lagt dit några löjliga knappar som gör det möjligt för folk att berätta vilket bra innehåll vi har. Eller? VI HAR INTE GJORT NÅGONTING!
Drömmen. Mardrömmen en jävla plåga. Drömde att VD och marknadsdirektören ifrågasatt min kompetens och kommit fram till att vår nya webb är gammal innan den lanserats. Killen som höll föredraget hade pratat om att innehållet flödar fritt. Flödar fritt. Vem fan är intresserad av innehåll som flyger omkring utan sammanhang. Vi kan bara presentera våra produkter under företagsnamnet och därmed också bara på vår egen webb. Hur fan skulle det se ut om bilder och pdf:r hamnade på en massa andra webbplatser. Konkurrenterna skulle kunna använda det emot oss och lägga ut det på webbplatser som inte är till vår fördel. Tror inte den "där" sociala media killen riktat fattar vad det innebär att sälja våra produkter. Illamående. Måste dricka vatten sen frukost och iväg till flyget. Om två dagar startar mässan i Jönköping och där bokar vi in 75% av vår totala årsomsättning. Resten är support! Säg det till den där sociala snubben! Ha!

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet