söndag, augusti 01, 2010

En dag vaknade han och världen såg annorlunda ut.

Del sex
Krismöte! Mässan avklarad. Nådde inte upp till försäljningsbudgeten. Kan bero på många saker men den analysen tar vi och gör när den här missnöjesstormen lagt sig. Vi kom i alla fall fram till att vi avvaktar utvecklingen. Ingen tror att det kan hålla i sig. VD och PR chef har förberett en ny pressrelease som berättar om våra produkttester och våra kvalitetskrav. Vi har ju inte gjort något fel. Produkten är inte trasig. Kanske lite mindre prisvärd men ändå prisvärd. Allt det kom vi fram till efter en golfrunda, en god middag och en skärgårdsbastu på lördagen.
Söndag morgon och Anna ringde och väckte mig. Inga mardrömmar! Inga sociala media fjanter som spökar! Hon säger att nu är det än värre på Facebook. Gör man en sökning på Google så är de första resultaten bloggar och Twitter inlägg om våra produkter. Nu har fler anslutit sig och en del säger att vi säkert låter barnarbetare i Asien sätta ihop våra produkter. Rena hysterin på Facebook. Ringer VD.

Måndag morgon
Dementi om att vi inte använder barnarbetare. TV och tidningar har hakat på Facebook diskussionerna och undrar hur mycket av industrins produktion som sköts av barnarbetare. Vet att konfektionsindustrin hade problem med frågan men det blåste över. Hur gör vi? Frågan har aldrig varit uppe på bordet. Någon borde kanske kolla så att det inte ligger någon sanning i det. Efter koll så visar det sig att vi inte använder barnarbetare. Pressreleasen med dementin fångas inte upp av medierna.

Säljchefen ringer. Flera från mässan som har ringt och undrar om vi kan garantera kvaliteten i framtida leveranser? Blir svårt att sälja någon av produkterna eftersom alla går under samma namn. Konsumenterna skiljer inte på att det var en av de nyaste produkterna som hade lite lägre kvalitet än tidigare modeller.

Vad fan gör vi? Till råga på allt. En av killarna på IT avdelningen har fått en påringning från en kompis som arbetar med sökmotorer. Vi finns tydligen inte med i Google längre. Beror tydligen på att den nya webbplatsen krockar med den gamla. Fattar nada! Fixa! Söker själv på Google och får upp en massa andra webbplatser som pratar om oss. De flesta negativt men även en som plockat upp vår pressrelease. Tydligen någon typ av webbplats som lägger ut pressreleaser mm. Kan vara användbart framöver.

Huvudvärk! Behöver inga mardrömmar på nätterna. Jag lever i en på dagtid! Vafan ska man göra? Undrar hur man får tag i den där sociala media killen som Jonas drog in? Kanske har han några tips. Helt klart har det påverkat försäljningen. Vår konkurrent med gratis support hade en kanonmässa med mycket hög försäljning. Dax att byta jobb? Fan vet. Om det här är framtiden så vet jag inte om jag vill vara med! Hur fan fungerar sociala medier?

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet