torsdag, augusti 12, 2010

Hur ofta ska man uppdatera innehåll på webbplatsen / hemsidan?

En fråga som man ofta får från kunder när man arbetar med SEO är hur ofta de måste uppdatera sin webbplats med nytt innehåll. Frågans svar är helt klart beroende på viken typ av bransch man är verksam inom och vilken typ av webbplats man driver.

Google och andra sökmotorer har länge favoriserat äldre och mycket innehåll på webbplatser. Bra resultat i sökresultaten för sökord som har en relativt jämn sökfrekvens nås genom att ha en växande volym av innehåll på webbplatsen.

Det vi kan se nu är att sökmotorerna mer prioriterar realtidsresultat och premierar nytt och fräscht innehåll i sökresultat. Mer för sökfrågor som har en stark tillväxt i antalet sökningar än sökord som tillhör kategorin mer vanliga sökbegrepp. Genom att använda sig av Google Trends så går det att få fram söktrender för olika sökord som är relaterade/viktiga för just er bransch.
Det viktiga är att se till de perioder då antalet sökningar ökar markant. Spikarna i diagrammet i Google Trends visar när dessa intervaller inträffar. Vid dessa tidpunkter så kan man se att sökmotorerna blandar upp innehållet i sökresultaten med det senaste och mest uppdaterade innehållet som är publicerat på webben. Har man då som webbplatsägare publicerat nytt innehåll just innan eller under denna ökning i sökningar så är sannolikheten högre att innehållet får en framskjuten placering i sökresultatet.

För oväntade ökningar i söktrafik kring ett sökord, pga händelser i omvärlden, så är det givetvis omöjligt att vara förutseende i sin publicering av innehåll. I dessa fall får man vara mer "agil" i sitt arbete med sökmotoroptimering och låta omvärldshändelser styra vilken typ av innehåll som ska publiceras.

Enkelt sammanfattat!
  • Lär dig hur era söktrender för era viktigaste ord ser ut genom att använda Google Trends.
  • Publicera innehåll i samband med spikarna i söktrafiken.
  • Använd sökfraser som kan möta flera olika sökmönster. Använd inte för korta eller corporate anpassade sökfraser.
  • Försök jobba agilt i ert arbete med SEO. När det sker saker i omvärlden så händer det saker på sökmotorerna. Fler söker efter info kring ämnet och det är då man ska passa på att publicera innehåll relaterat till händelsen.
Exempel:
  • En sökning på vilka sökbegrepp som är mest ökande inom området "Resor" ger oss följande svar (20100812):

Ökande sökningar

1.

kulturfestivalen stockholm

Tydlig ökning

2.

sonisphere stockholm

+500 %

3.

sonisphere

+400 %

4.

djerba

+90 %

5.

gran canaria

+60 %

6.

norwegian air

+60 %

7.

medeltidsveckan

+50 %

8.

billiga flygbiljetter

+40 %

9.

british airways

+40 %

10.

kastrup

+40 %


  • Vi kan se från ovanstående tabell vilka begrepp som är de mest ökande begreppen i kategorin Resor.
  • Vill vi nu sälja boende i samband med Kulturfestivalen i Stockholm så är det material om Kulturfestivalen vi ska fokusera på. Genom att skapa nytt uppdaterat innehåll och publicera detta så ökar våra chanser att få med det i sökmotorernas resultat.
  • T.ex. kan vi skapa en specialsida som heter "Hotell och boende under Kulturfestivalen i Stockholm", "Resa till Kulturfestivalen i Stockholm", "Hitta i Stockholm under Kulturfestivalen" och"Sevärdheter i Stockholm under Kulturfestivalen". Ett antal sidor som alla relaterar till "Kulturfestivalen i Stockholm".
  • För att öka sambandet mellan sidorna kan vi även skapa en "hub" sida som startsida för de sidor vi skapat som heter "Allt om Kulturfestivalen i Stockholm" och länka till respektive sida och även till Kulturfestivalens egen webbplats.
Så, för att svara på den inledande frågan. Hur många gånger måste man uppdatera innehållet på en webbplats? Svaret är att det beror på hur man vill jobba med SEO. Agilt, utifrån omvärldshändelser eller planerat utifrån Google Trends. En kombination av de båda är nog att rekommendera. Oavsett val av arbetssätt så kommer man att kunna se en ökad närvaro i sökresultaten för den egna webbplatsen.

Läs mer om ämnet:



Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet